1 Aralık 2014 Pazartesi

ÇIPLAKLIK VE SANAT

ÇIPLAKLIK VE SANAT
ÇIPLAK İNSAN GÖVDESİ İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE SANAT YAPITLARINA KAYNAK OLMUŞTUR.İNSANI ANLAMA ÇABASININ BİR ÖĞESİ OLARAK SANATTA HER ZAMAN YER ALMIŞTIR.
DİNLERİN ORTAYA ÇIKMASIYLA BİRLİKTE,SANATTA ÇIPLAKLIK KATI KURALLAR ÇERÇEVESİYLE SINIRLANDIRILMIŞ HATTA, BELLİ BİR DÖNEM İÇİN DE OLSA SANATTAN UZAKLAŞTIRILMIŞTIR. ERKEK VE KADIN BEDENLERİNE YÜKLENEN ANLAMLAR HER NE KADAR DURULUĞU VE ARILIĞI YANSITSA DA , SANATTA ÇIPLAKLIK DAHA ÇOK KADIN BEDENİ YOLUYLA İFADE BULMUŞTUR. ÇIPLAKLIK BEDENİN DOĞAL HALİ OLMAKTAN ÇIKAR, KÜLTÜREL UNSURLARIN BELİRLEDİĞİ MEKANLAR İÇİNDE FARKLI OLARAK TANIMLANIR. TOPLUMSAL YASAKLAMALARA KARŞI OLAN SANATÇI, TAVRINI ÇIPLAKLIKLA ORTAYA KOYAR.
ÇIPLAKLIK ,SANATÇININ TUVALİNDEKİ MEKAN KARAKTERİNDE YAPTIĞI DEĞİŞİKLİKLE FARKLI ANLAM KAZANIR. ÇÜNKÜ ÇIPLAKLIK MEKANLA BİRLİKTE DEĞİŞİM GÖSTERİR. DOĞA İÇİNDE BİR NÜ İLE, YATAĞA UZANMIŞ BİR NÜYE BAKAN BİR İZLEYİCİ ASLINDA MEKANDAN ETKİLENMEKTEDİR..GÖZLEYEN DE GÖZETLEYEN DE OLABİLİR. İZLEYİCİ HEM RESİM YOLUYLA SANATÇININ ÇIPLAKLIK KARŞISINDAKİ TAVRINI GÖRÜR, HEM DE KENDİ KENDİSİYLE YÜZLEŞİR. KENDİSİYLE YÜZLEŞTİĞİNİN FARKINDA OLAN ÇOK AZ KİŞİ GÖRDÜM NE YAZIK Kİ.
YAŞAMIN SOLUĞUNU İLK KEZ ALAN İNSAN , DİĞER CANLILAR KADAR MASUM VE DOKUNULMAMIŞTIR. BEDENİ SAF BEDENDİR VE BAŞKA BİR ŞEKİLDE TANIMLANACAK EKLENTİYE SAHİP DEĞİLDİR.TEK ÖRTÜSÜ BEDENİNİ SARAN DERİSİ YANİ TENİDİR. EKLENTİDEN KASTIM BUDUR. ÖRTÜNMEYE BAŞLADIĞI ANDAN İTİBAREN FARKLI ANLAMLAR YÜKLENMEYE BAŞLAR. GİZLENMEK GÜNDEME GELİR. GİZLENEN HER ŞEY DAHA FAZLA MERAK UNSURU TAŞIR. ÇÜNKÜ DOĞALLIKTAN UZAKLAŞMIŞTIR ARTIK. CİNSEL EYLEM İLE ÇIPLAKLIK ARASINDAKİ İLİŞKİ SUÇ VE SUÇA KAYNAKLIK EDEN BİR ARAÇ KONUMUNA GETİRİLMİŞTİR. KUŞKUSUZ SONUCA GÖTÜREN NEDENLER, YAŞAMIN ALGILANIŞ BİÇİMİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERDİR. BU DEĞİŞİKLİKLER İSE FARKLI DÜŞÜNCE VE YAŞAMSAL BİÇİMLERDEN KAYNAKLANMAKTADIR. KİMİ İÇİN ÇIPLAKLIK DOĞALLIĞIN BİR PARÇASI, KİMİ ZAMAN DA AHLAKSIZCA SAYILAN EYLEMLERİN ARACI OLARAK GÖRÜLMEKTEDİR. BUNUN SONUCUDUR Kİ GÜNÜMÜZDE NÜ SERGİSİ AÇAN BAZI ARKADAŞLARIMIZIN SERGİLERİNDE İSTENMEYEN OLALAR YAŞANMIŞ, HATTA TUVALLER JİLETLE KESİLMİŞTİR.
AFRİKA'DAKİ BİR YERLİ KABİLESİNDE VEYA PLAJDA ELBİSESİ İLE SALINAN, PLAJDA ELBİSESİ İLE DENİZE GİREN KADIN-ERKEK DİKKAT ÇEKİCİDİR. BİR SİNEMAYA YA DA LOKANTAYA ÇIPLAK GİREN KADIN-ERKEK DE ÇOK DİKKAT ÇEKER.
BEDEN, BİLİMİN VE SANATIN ORTAK İNCELEME ALANIDIR. RÖNESANS İLE BAŞLAYAN ANATOMİ ARAŞTIRMALARI GÜNÜMÜZE DEK SÜRMEKTEDİR. ASLINDA ADEM İLE HAVVA MİTOSU, İNSANLARA BİR UTANÇ DUYGUSUNU MİRAS BIRAKMIŞTIR. BİLGİNİN MEYVESİNİ YEMEKLE, İNSAN MASUMİYETİNİ KAYBETMİŞTİR. BİLGİSİZLİĞİN MASUMİYETİNDEKİ ÇIPLAKLIK, UTANMAYA NEDEN OLMAZ. BİLGİNİN ARMAĞANI OLAN KARAR VERME YETİSİ İLE, ÇIPLAK OLMA HALİ, UTANÇ DURUMUNA NEDEN OLUR. 
ÇIPLAKLIK BİR ANLAMDA BEDENİN GİYSİLERDEN ARINMIŞ HALİNDEN ÇOK DAHA FAZLA BİR ŞEYDİR. ASIL ÇIPLAKLIK TENİN ÖTESİNDE BAŞLAR."ÇIPLAK BİR GÖVDE EROTİK MİDİR DEĞİL MİDİR?" SORUSU ÇIPLAKLIĞIN ALGILANIŞINI YÖNLENDİRİR. ZİRA ÇIPLAK BİR BEDENİN EROTİK OLMASI, BAŞTAN ÇIKARICI HALE GELMESİ, EROTİK ÇAĞRIŞIMLARA YOL AÇACAK ETKİ ALANLARI OLUŞTURMAKLA MÜMKÜN OLMAKTADIR. EROTİZM VE ÇIPLAKLIK İLİŞKİSİ ÇIPLAK BİR BEDENDEN DEĞİL, EROTİZMİ ORTAYA ÇIKARACAK ŞEKİLDE DÜZENLENMİŞ, KURGULANMIŞ BİR BEDEN DOLAYSİYLE KENDİNİ GÖSTERİR. BİR BEDENİN GİYİNİKLİKLE ÇIPLAKLIK ARASINDA BİR YERDE ÖRTÜNMESİ, DURUŞUYLA VE MEKANLA ,EROTİK GÖSTERİYE DÖNÜŞÜR. ÖYLE Kİ GİYİM, BEDENİ EROTİK BİR ALGILAMAYA DÖNÜŞTÜREBİLİR. BURADAN DA ANLIYORUZ Kİ ÇIPLAKLIK ASLINDA EROTİK OLMA DURUMU DEĞİLDİR. ÖRTÜNME AMACI DIŞINDA, BEDEN HATLARINI ORTAYA ÇIKARACAK GİYİNİKLİK DAHA FAZLA EROTİZM İÇERİR.
FREUD'UN "NEREDE TABU VARSA,ORADA İHTİRAS VARDIR" SÖZÜ, GİYİNMENİN BAŞTAN ÇIKARICI OLABİLECEĞİNİ VURGULAMAKTADIR. KUŞKUSUZ İZLEYİCİNİN KARŞI CİNSLE İLGİLİ BASTIRILMIŞ CİNSEL DÜRTÜLERİ, YETİŞTİRİLME TARZI, DİŞİ VARLIĞI SEKS OBJESİ OLARAK GÖRMESİ, VE BU BAKIŞ AÇISINI CEHALETİN YÖNLENDİRMESİ DE BAŞTAN ÇIKMASINDA BİRE BİR ETKENLERDİR.
SANATTA ÇIPLAK , TANRI'NIN EN OLAĞANÜSTÜ GÜZELLİKTE YARATIMI OLARAK SUNULAN İNSANIN DOĞAL YAPISIDIR. ÇIPLAK, TANRI FORMUDUR. YİTİRİLEN MASUMİYETİN YENİDEN KAZANILMASI GİRİŞİMİ OLARAK DA GÖRÜLEBİLİR. AMA, NE YAZIK Kİ TOPLUM BU DOĞALLIĞI GİYSİ VE MEKAN BOZUNUMLARIYLA BAŞTAN ÇIKARICILIĞA DÖNÜŞTÜRÜR. SONRA DA SUÇU SANAT ESERİNE ATARAK İÇİNDEKİ DİKİZLEYİCİNİN GÖRDÜKLERİNİ SANAT ESERİNE YÜKLER.SANATI ,SANAT ESERİNİ,SANATÇIYI SUÇLU İLAN EDER.
ÇIPLAK MODELLE ÇALIŞAN SANATÇI, ÇIPLAKLIĞA BAKIŞINI ÇALIŞMASINA TAŞIR. ZİHİNDE KURGULANAN ÇIPLAKLIKTAN FARKLI OLARAK MODEL KARŞISINDA, SANATÇI ÇIPLAKLIK ALGILAYIŞINI ESERİNE YANSITIR.ORADA DURAN ÇIPLAK SADECE YARATILMIŞ EN GÜZEL CANLIDAN BAŞKA BİR ŞEY DEĞİLDİR.
OKULLARDAKİ ATÖLYELERDE YA DA ÖZEL ÖZEL ATÖLYESİNDE "ÇIPLAK" MODELE BAKAN SANATÇI DİKİZLEYEN DURUMUNDA DEĞİL, SEYREDEN, İNCELEYEN, ESERİNE KOMPOZİSYON OLUŞTURAN KONUMUNDADIR.
TOPLUMSAL KÜLTÜREL YAPI, RESİMDEKİ ÇIPLAK GÖVDEYİ ALGILAMAYI ETKİLER KUŞKUSUZ. GÖVDENİN BİR HALİ OLAN ÇIPLAKLIK, BELİRLENMİŞ MEKANLAR İÇİNDE KABUL GÖRMEKTEDİR. KADIN ÇIPLAKLIĞI VE ERKEK ÇIPLAKLIĞI TOPLUMDA FARKLI BİR ETKİ OLUŞTURMAKTA, KADIN ÇIPLAKLIĞI ATAERKİL ZİHNİYETTEN ÖTÜRÜ DAHA AZ KABUL EDİLEBİLİR OLMAKTADIR BU NEDENLE SANAT ESERLERİNE BAKAN GÖZLER, İÇGÜDÜSEL DÜRTÜLERİNDEKİ YANLIŞ KOŞULLANDIRMALAR NEDENİYLE, ÇIPLAKLIĞI AYIP,HATTA GÜNAH SAYMAKTADIR. YANİ ÇIPLAĞA BAKAN GÖZLER DİKİZLEYİCİDİR, NE YAZIK Kİ İZLEYİCİ DEĞİLDİR .
SERAP DEMİRAĞ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder