ÇIPLAKLIK VE SANAT
ÇIPLAK İNSAN GÖVDESİ İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE SANAT
YAPITLARINA KAYNAK OLMUŞTUR.İNSANI ANLAMA ÇABASININ BİR ÖĞESİ OLARAK SANATTA HER
ZAMAN YER ALMIŞTIR.
DİNLERİN ORTAYA ÇIKMASIYLA BİRLİKTE,SANATTA ÇIPLAKLIK KATI
KURALLAR ÇERÇEVESİYLE SINIRLANDIRILMIŞ HATTA, BELLİ BİR DÖNEM İÇİN DE OLSA
SANATTAN UZAKLAŞTIRILMIŞTIR. ERKEK VE KADIN BEDENLERİNE YÜKLENEN ANLAMLAR HER NE KADAR DURULUĞU VE ARILIĞI YANSITSA DA ,
SANATTA ÇIPLAKLIK DAHA ÇOK KADIN BEDENİ
YOLUYLA İFADE BULMUŞTUR. ÇIPLAKLIK BEDENİN DOĞAL HALİ OLMAKTAN ÇIKAR, KÜLTÜREL
UNSURLARIN BELİRLEDİĞİ MEKANLAR İÇİNDE
FARKLI OLARAK TANIMLANIR. TOPLUMSAL YASAKLAMALARA KARŞI OLAN SANATÇI,
TAVRINI ÇIPLAKLIKLA ORTAYA KOYAR.
ÇIPLAKLIK ,SANATÇININ
TUVALİNDEKİ MEKAN KARAKTERİNDE YAPTIĞI DEĞİŞİKLİKLE FARKLI
ANLAM KAZANIR. ÇÜNKÜ ÇIPLAKLIK MEKANLA BİRLİKTE DEĞİŞİM GÖSTERİR. DOĞA İÇİNDE BİR NÜ İLE, YATAĞA
UZANMIŞ BİR NÜYE BAKAN BİR İZLEYİCİ ASLINDA
MEKANDAN ETKİLENMEKTEDİR..GÖZLEYEN DE GÖZETLEYEN DE OLABİLİR. İZLEYİCİ
HEM RESİM YOLUYLA SANATÇININ ÇIPLAKLIK
KARŞISINDAKİ TAVRINI GÖRÜR, HEM DE KENDİ KENDİSİYLE YÜZLEŞİR. KENDİSİYLE
YÜZLEŞTİĞİNİN FARKINDA OLAN ÇOK AZ KİŞİ GÖRDÜM
NE YAZIK Kİ.
YAŞAMIN SOLUĞUNU İLK
KEZ ALAN İNSAN , DİĞER CANLILAR KADAR MASUM VE DOKUNULMAMIŞTIR. BEDENİ SAF
BEDENDİR VE BAŞKA BİR ŞEKİLDE TANIMLANACAK EKLENTİYE SAHİP DEĞİLDİR.TEK ÖRTÜSÜ
BEDENİNİ SARAN DERİSİ YANİ TENİDİR. EKLENTİDEN KASTIM BUDUR. ÖRTÜNMEYE
BAŞLADIĞI ANDAN İTİBAREN FARKLI ANLAMLAR YÜKLENMEYE BAŞLAR. GİZLENMEK GÜNDEME
GELİR. GİZLENEN HER ŞEY DAHA FAZLA MERAK UNSURU TAŞIR. ÇÜNKÜ DOĞALLIKTAN
UZAKLAŞMIŞTIR ARTIK. CİNSEL EYLEM İLE ÇIPLAKLIK ARASINDAKİ İLİŞKİ SUÇ VE SUÇA KAYNAKLIK EDEN BİR ARAÇ KONUMUNA
GETİRİLMİŞTİR. KUŞKUSUZ SONUCA GÖTÜREN
NEDENLER, YAŞAMIN ALGILANIŞ BİÇİMİNDEKİ DEĞİŞİKLERDİR. BU DEĞİŞİKLİKLER
İSE FARKLI DÜŞÜNCE VE YAŞAMSAL
BİÇİMLERDEN KAYNAKLANMAKTADIR. KİMİ İÇİN ÇIPLAKLIK DOĞALLIĞIN BİR PARÇASI, KİMİ
ZAMAN DA AHLAKSIZCA SAYILAN EYLEMLERİN ARACI OLARAK GÖRÜLMEKTEDİR. BUNUN
SONUCUDUR Kİ GÜNÜMÜZDE NÜ SERGİSİ AÇAN BAZI ARKADAŞLARIMIZIN SERGİLERİNDE
İSTENMEYEN OLALAR YAŞANMIŞ, HATTA TUVALLER JİLETLE KESİLMİŞTİR.
AFRİKADAKİ BİR YERLİ KABİLESİNDE VEYA
PLAJDA ELBİSESİ İLE SALINAN,
PLAJDA ELBİSESİ İLE DENİZE GİREN KADIN-ERKEK DİKKAT ÇEKİCİDİR. BİR SİNEMAYA YA DA
LOKANTAYA ÇIPLAK GİREN KADIN-ERKEK DE
ÇOK DİKKAT ÇEKER.
BEDEN, BİLİMİN VE
SANATIN ORTAK İNCELEME ALANIDIR. RÖNESANS İLE BAŞLAYAN ANATOMİ ARAŞTIRMALARI
GÜNÜMÜZE DEK SÜRMEKTEDİR. ASLINDA ADEM İLE HAVVA MİTOSU, İNSANLARA BİR UTANÇ
DUYGUSUNU MİRAS BIRAKMIŞTIR. BİLGİNİN MEYVESİNİ YEMEKLE, İNSAN
MASUMİYETİNİ KAYBETMİŞTİR. BİLGİSİZLİĞİN MASUMİYETİNDEKİ ÇIPLAKLIK, UTANMAYA NEDEN OLMAZ. BİLGİNİN ARMAĞANI OLAN
KARAR VERME YETİSİ İLE, ÇIPLAK
OLMA HALİ, UTANÇ DURUMUNA NEDEN OLUR.
ÇIPLAKLIK BİR ANLAMDA BEDENİN GİYSİLERDEN ARINMIŞ HALİNDEN
ÇOK DAHA FAZLA BİR ŞEYDİR. ASIL ÇIPLAKLIK TENİN ÖTESİNDE BAŞLAR."ÇIPLAK
BİR GÖVDE EROTİK MİDİR DEĞİL MİDİR?" SORUSU ÇIPLAKLIĞIN ALGILANIŞINI
YÖNLENDİRİR. ZİRA ÇIPLAK BİR BEDENİN EROTİK OLMASI, BAŞTAN ÇIKARICI HALE
GELMESİ, EROTİK ÇAĞRIŞIMLARA YOL AÇACAK
ETKİ ALANLARI OLUŞTURMAKLA MÜMKÜN OLMAKTADIR. EROTİZM VE ÇIPLAKLIK
İLİŞKİSİ ÇIPLAK BİR BEDENDEN DEĞİL, EROTİZMİ ORTAYA ÇIKARACAK ŞEKİLDE
DÜZENLENMİŞ, KURGULANMIŞ BİR BEDEN DOLAYSİYLE KENDİNİ GÖSTERİR. BİR BEDENİN
GİYİNİKLİKLE ÇIPLAKLIK ARASINDA BİR YERDE ÖRTÜNMESİ, DURUŞUYLA VE MEKANLA ,EROTİK
GÖSTERİYE DÖNÜŞÜR. ÖYLE Kİ GİYİM, BEDENİ
EROTİK BİR ALGILAMAYA DÖNÜŞTÜREBİLİR. BURADAN DA ANLIYORUZ Kİ ÇIPLAKLIK ASLINDA
EROTİK OLMA DURUMU DEĞİLDİR. ÖRTÜNME
AMACI DIŞINDA, BEDEN HATLARINI ORTAYA ÇIKARACAK GİYİNİKLİK DAHA FAZLA EROTİZM
İÇERİR.
FREUD'UN "NEREDE TABU VARSA,ORADA İHTİRAS VARDIR" SÖZÜ,
GİYİNMENİN BAŞTAN ÇIKARICI OLABİLECEĞİNİ
VURGULAMAKTADIR. KUŞKUSUZ İZLEYİCİNİN KARŞI CİNSLE İLGİLİ BASTIRILMIŞ CİNSEL DÜRTÜLERİ, YETİŞTİRİLME TARZI, DİŞİ
VARLIĞI SEKS OBJESİ OLARAK GÖRMESİ, VE BU BAKIŞ AÇISINI CEHALETİN YÖNLENDİRMESİ DE BAŞTAN ÇIKMASINDA BİRE BİR ETKENLERDİR.
SANATTA ÇIPLAK , TANRI'NIN
EN OLAĞANÜSTÜ GÜZELLİKTE YARATIMI OLARAK SUNULAN İNSANIN DOĞAL YAPISIDIR.
ÇIPLAK, TANRI FORMUDUR. YİTİRİLEN MASUMİYETİN YENİDEN KAZANILMASI GİRİŞİMİ OLARAK
DA GÖRÜLEBİLİR. AMA, NE YAZIK Kİ TOPLUM BU DOĞALLIĞI GİYSİ VE MEKAN
BOZUNUMLARIYLA BAŞTAN ÇIKARICILIĞA
DÖNÜŞTÜRÜR. SONRA DA SUÇU SANAT ESERİNE
ATARAK İÇİNDEKİ DİKİZLEYİCİNİN
GÖRDÜKLERİNİ SANAT ESERİNE YÜKLER.SANATI ,SANAT ESERİNİ,SANATÇIYI SUÇLU
İLAN EDER.
ÇIPLAK MODELLE ÇALIŞAN SANATÇI, ÇIPLAKLIĞA BAKIŞINI ÇALIŞMASINA TAŞIR. ZİHİNDE KURGULANAN
ÇIPLAKLIKTAN FARKLI OLARAK MODEL KARŞISINDA, SANATÇI ÇIPLAKLIK ALGILAYIŞINI
ESERİNE YANSITIR.ORADA DURAN ÇIPLAK SADECE YARATILMIŞ EN GÜZEL CANLIDAN BAŞKA BİR ŞEY DEĞİLDİR.
OKULLARDAKİ ATÖLYELERDE
YA DA ÖZEL ÖZEL ATÖLYESİNDE "ÇIPLAK" MODELE BAKAN SANATÇI DİKİZLEYEN DURUMUNDA DEĞİL, SEYREDEN,
İNCELEYEN, ESERİNE KOMPOZİSYON OLUŞTURAN
KONUMUNDADIR.
TOPLUMSAL KÜLTÜREL YAPI, RESİMDEKİ ÇIPLAK GÖVDEYİ ALGILAMAYI ETKİLER KUŞKUSUZ. GÖVDENİN BİR HALİ OLAN
ÇIPLAKLIK, BELİRLENMİŞ MEKANLAR İÇİNDE
KABUL GÖRMEKTEDİR. KADIN ÇIPLAKLIĞI VE ERKEK ÇIPLAKLIĞI TOPLUMDA FARKLI BİR ETKİ
OLUŞTURMAKTA, KADIN ÇIPLAKLIĞI ATAERKİL
ZİHNİYETTEN ÖTÜRÜ DAHA AZ KABUL EDİLEBİLİR OLMAKTADIR BU
NEDENLE SANAT ESERLERİNE BAKAN
GÖZLER, İÇGÜDÜSEL DÜRTÜLERİNDEKİ YANLIŞ KOŞULLANDIRMALAR NEDENİYLE,
ÇIPLAKLIĞI AYIP,HATTA GÜNAH SAYMAKTADIR. YANİ ÇIPLAĞA BAKAN GÖZLER DİKİZLEYİCİDİR, NE YAZIK Kİ
İZLEYİCİ DEĞİLDİR .
SERAP DEMİRAĞ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder